Školní týmy plnily od října 2017 do května 2018 úkoly zaměřené na řešení příčin a dopadů klimatické změny. Soutěž měla pět kol a v každém žáci plnili dva až tři povinné úkoly, ale měli také velký prostor pro vlastní iniciativu v plnění nepovinných úkolů. Ročník 2017/18 měl pět kol s názvy: klimatická změna, zmírnění klimatické změny, analýza zranitelnosti, rizika obce a možnosti nápravy a realizace opatření. Konal se již 8. ročník soutěže, potřetí v celostátním měřítku.
1. Téma: Klimatická změna
Týmy shlédly tři výuková videa o tom, co je klimatická změna, jaké jsou její příčiny, jaké dopady přináší, co můžeme čekat v ČR a jak dopady můžeme zmírnit a adaptovat se na ně.
Soutěžící se dozvěděli, jak v průběhu let vzrůstá koncentrace CO2 v atmosféře a jak se zvyšuje teplota Země a naučili se, jak přispět k tomu, aby množství skleníkových plynů nenarůstalo.
V tomto tématu žáci zjistili, jaké hrozby v souvislosti s klimatickou změnou mohou nastat na území jejich obce
Úkol 1: Sepište nebo natočte vzpomínku starousedlíka - Vánoční úkol – popovídat si s prarodiči nebo někým, kdo dlouho žije na území obce a povyptávat se, jaké změny za svůj život v svém okolí pozoruje a zkusit najít něco, co souvisí se změnami klimatu. Často přírodní katastrofy.
Úkol 2: Analýza zranitelnosti – pro potřeby soutěže upravený elektronický nástroj na zkoumání co danému území nejvíc hrozí v souvislosti s klimatickou změnou. Na základě zjištění slabých stránek – zranitelnosti – je pak možné určit, na co je třeba se zaměřit při vymýšlení opatření, které tyto hrozby odvrátí nebo zmírní tak, aby to bylo co nejvhodnější právě pro dané území. Posuzované hrozby – povodně, přívalové (bleskové) povodně, sucho, vítr, vedro, narušení zemědělství
Úkol 3: Seznamte spolužáky
Podle zjištění z analýzy zranitelnosti vytvořili žáci pocitovou mapu obce nebo okolí školy a navrhli možnosti zlepšení pro ohrožená místa.
Úkol 1: Vytvořte pocitovou mapu zranitelnosti dopadů klimatické změny – mapu tvořili sami žáci nebo zapojili i veřejnost
Úkol 2: Zlepšete pocity ze dvou míst – navrhnout opatření, která by zvýšila resilienci na konkrétní hrozbu pro dané území
Úkol 3: Zapojte se do Hodiny Země – sami za sebe nebo udělat akci pro žáky, veřejnost…
5. Téma: Udělej změnu!
Úkol 1: Zrealizujte alespoň jedno opatření – udělat z obce, okolí školy příjemnější místo k životu :-)
Úkol 2: Předejte vaše ostatní návrhy dál – vedení školy, případně vedení obce. Měli uspořádat schůzku a představit svou celoroční činnost v CO2 lize a své nápady k realizaci. Případně uspořádat besedu pro veřejnost.
Nepovinné např. Zúčastněte se Ekovýzvy, která probíhá v měsíci dubnu www.ekovyzva.cz nebo zúčastněte se akce Ukliďme Česko www.UklidmeCesko.cz